Crònica Jove Espectacle del FETEN 2015, a Gijón. Segon lliurament, dilluns 23 de febrer

Feten2015portada

DILLUNS, 23 DE FEBRER DE 2015

9.30 h. Sala 1. Centro de Cultura Antiguo Instituto
Únics Produccions (Cataluña)
Pintamúsica

Unics-Produccions-Pintamusica

Un cuadro blanco, cuatro colores: rojo, azul, verde y amarillo, y música en directo se combinan en esta experiencia creativa pensada para bebés. Un viaje sensorial por las cuatro estaciones del año de la mano de tres pintamúsicos. La música inspira sensaciones; las sensaciones, colores; y el color, arte, creatividad, juego y participación. Escuchar, mirar y crear, esto es Pintamúsica!

Recomendado De 0 a 4 años
Duración 35 minutos

Ficha artística Intérpretes Lorena Lliró, Berta Ros y Jose Aladid Autor Lorena Lliró, Berta Ros y Gisela Juanet Dirección Lluís Juanet y Gisela Juanet Escenografía Mateo Tikas Vestuario Montse Ginesta Música Lorena Lliró y Berta Ros Iluminación Lluís Juanet Producción Gisela Juanet Responsable técnico Lluís Juanet Audiovisual Pau Gascón y Rosa Cardús 39 | Cataluña

Distribución Gisela Juanet Passatge Toledo, 6. 08014 Barcelona Tel.: 934 32 43 69 – 625 57 94 97 Fax: 934 32 43 65 gisela@unicsproduccions.com www.unicsproduccions.com

Espectacle fonamentalment pensat i adreçat als més petits, que triomfa des de fa un any a l’espai Babies del CCCB i recorre amb èxit els escenaris familiars catalans. Al tractar-se d’un espectacle eminentment musical i visual (per aquest ordre), no ha tingut cap dificultat per adaptar-se al castellà, cosa que ha fet que hagi tingut bona acollida.

Els tres músics que l’interpreten, reben cantant i tocant als infants. En el passi hi havia els alumnes de 4 anys d’una escola. Aquesta mena de passis són les més agraïts per a una companyia, ja que en molts casos, durant FETEN, el públic és majoritàriament adult, i es nota en la resposta. Segons la companyia, aquests escolars de 4 anys tenien l’edat idònia per a l’espectacle. Sense qüestionar-ho, jo ho abaixaria a 2-3 anys, donat que es sorprenen molt més de tot el que hi surt, i en general, aguanten prou bé la proximitat dels artistes i els instruments sense plorar. 😉

Com ha he dit abans, podríem definir ‘Pintamúsica’ com a una audició musical il·lustrada, on els músics toquen i canten en directe (piano, veus, diversos instruments de vent), on clarament predominen les 4 estacions de Vivaldi, i algunes altres peces, com ara la nana de Brahms. Darrera, una pantalla on es projecten imatges. La principal de les quals és un blanc on els músics van ‘pintant’ (ajudats del projector videogràfic), primer en negre, i després afegint vermell, verd, blau i groc (al llarg de l’espectacle), un quadre que innegablement remet a Miró. Imprescindible la feina del tècnic, que dispara tracks, vídeos i controla els llums. En la mitja hora de durada, es va experimentant amb aquesta superposició de la música i plàstica, combinada amb la interacció dels intèrprets amb el públic. De fet no hi ha un argument, tal i com l’entenem en teatre, sinó que les coses van passant. És en molta part, un espectacle d’estimulació sensorial, d’aquí la meva pensada de que és per a més petits, i especialment perquè és tot molt tranquil. I de vegades, quan passaven coses inesperades (un toc fort de clarinet, quan els punts negres es movien al quadre, al final) els nens i nenes reien i ho celebraven, donat que en la resta de l’espectacle no s’hi dóna peu.

 

17.30 h. Salón de actos. Centro de Cultura Antiguo Instituto
Peus de Porc (Cataluña)
¡A comer!

peus-de-porc-a-comer

Un ogro cojo y hambriento está preparando una triste cena a base de verduras cuando llega un niño en busca de refugio. La alegría del ogro es infinita. Pero el niño tiene frío, hambre, hipo, sueño…, y el ogro, que no puede comerse a un niño frío y hambriento, lo pone al lado del fuego, lo alimenta, lo abraza…

Recomendado A partir de 3 años
Duración 45 minutos

Ficha artística Intérprete Xesco Quadras Roca Autores Xesco Quadras Roc y Jordi Farrés Divu Dirección Jordi Farrés Divu Construcción de marionetas Cia. Anita Maravillas Construcción de escenografía Xesco Quadras Creación de película NIC Olga Molina Jiménez Asesoramiento escenográfico Antigua&Barbuda Automatismos Enric Roca Parpal Diseño gráfico Olga Molina Jiménez Vestuario Iluminada Sancho Música Josep Seguí Mata Iluminación Óscar De Paz Producción Associació d’espectacles Oixque Técnico Gerard Tubau

Distribución La Maleta dels Espectacles – Alina Ventura C/ Mare de Déu del Coll, 21. 08023 Barcelona Tel.: 652 35 64 93 info@lamaleta.cat nemetiterepas.comlamaleta.cat

Espectacle de titelles per a un actor-manipulador, tot i que durant l’espectacle sembla que al menys tingui un o dos ajudants dins del teatret. Ens explica la història (que a mi em remetia al conte de ‘La ovelleta que va venir a sopar’ d’Steve Stallman) d’un ogre que no té res per a menjar, i que rep a casa seva un infant perdut al bosc, mort de fred i gana. Tot i fer-lo fora per no haver-se’l de menjar, la mala consciència fa que vagi a buscar-lo en la fredor de la nit nevada del bosc. Aquí un moment força irònic, quan comprovem la bona entesa i companyonia que té amb els altres habitants perillosos del bosc, com ara el llop, la bruixa o el drac. En general va ser un espectacle que em va agradar, agradable de veure, que arriba a infants i adults per la intensa humanitat de l’ogre, la punyeteria infantil del nen, i la ironia que recorre tota la història. Destacar la veu del mateix actor i ‘qui sap’ la xemeneia parlant, quan canta, que a mi em va fer venir l’estil inconfusible i trencat de Tom Waits, cantant una tonada que a mi em va semblar el ‘Adéu Irene’ de tota la vida. En l’apartat dels peròs, hi posaria l’embarbussament que de tant en tant tenia l’actor amb el text castllà, i el traumàtic canvi d’escenografia de casa seva al bosc nevat i viceversa. Però per sort són dues coses que segur que són producte d’uns primers passis, i que fan endevinar un espectacle amb una bonica i tendra història, que segur que pot funcionar bé dins i fora de Catalunya.

18.30 h. Sala 2B. Centro de Cultura Antiguo Instituto
Zum–Zum Teatre (Cataluña)
La niña que vivía en una caja de zapatos

zum-zum-la-nena-que-vivia-en-una-caixa-de-sabatesjpg

Julia vive en una caja de zapatos donde se siente muy segura. Un día encuentra un lápiz mágico, dibuja una puerta y sale a ver el mundo. La voz del narrador guiará a los espectadores mezclándose con las canciones de la protagonista, los personajes volátiles que proyectan su mundo de miedo y fantasía, y la gran caja corpórea que preside la escena.

Recomendado De 3 a 8 años
Duración 50 minutos

Ficha artística Intérpretes Begonya Ferrer y Manel Romeu Autor Ricardo Alcántara Dirección Ramon Molins Escenografía La Baldufa Vestuario Zum-Zum Teatre y Olga Cuito Música Antoni Tolmos y Harmònic Iluminación Miki Arbizu Producción Zum-Zum Teatre Diseño técnico Sergio Sisques Producción audiovisual 3D, 2D Mapping Marc Vidal, Jordi Siscart y Migue S. Monfort

Distribución Eva Lega C/ Dr. Zammenhoff 6, 3b. 25001 Lleida Tel.: 685 99 50 20 – 973 24 35 94 contacte@zumzumteatre.com www.zumzumteatre.com

Poca cosa a afegir al que ja vaig escriure en el seu moment, quan l’espectacle es va ‘estrenar’ a la passada Mostra d’Igualada.

Potser, només, que l’espectacle es veu més rodat, i una mica canviat, i que potser el pes de la història (per a mi el millor) sembla haver minvat, a favor del joc audiovisual que s’estableix a partir del moment en què apareix el llapis. A destacar la reacció de varis infants en la sessió de tarda a la qual vaig assistir amb varis programadors*: quan la nena es pregunta, com aconseguiré un amic? ells li contesten, ‘dibújalo’. Lògic i coherent. Però el format triat no permet donar resposta aquesta mena de brillants intervencions. *La mateixa companyia ens va confirmar que el passi del matí, amb escolars, va funcionar molt i molt bé, donat que la reacció dels infants és sempre ‘la prova del cotó’ d’un espectacle infantil. En aquest sentit, dir que el passi de la tarda va resultar un pèl massa pausat, potser pels canvis efectuats després de l’estrena, però que fan que, passada la sorpresa inicial, alguns passatges es facin llargs i poc estimulants. Amb tot, i en honor a la veritat, cal dir que ha estat un dels espectacles més celebrats pels professionals assistents als 3 passis que se n’han fet aquest dilluns.

Anuncis

3 thoughts on “Crònica Jove Espectacle del FETEN 2015, a Gijón. Segon lliurament, dilluns 23 de febrer

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.