Crítiques: ‘Nada’ d’Accés Teatre, al SAT! de Barcelona

Dijous, 29 de novembre a les 9:30 hores, vaig assistir a una representació per a escolars de Batxillerat al SAT! de Barcelona.

L’obra representada per la companyia Accés Teatre (del Teatre de Ponent de Granollers) és ‘Nada‘, a partir de l’obra homònima de Carmen Laforet, premi Nadal de l’any 1.944, que guanyà l’escriptora amb gran estupefacció en aquell moment, per la seva doble condició de dona i escriptora molt jove, ja que va escriure l’obra amb només 23 anys.

Nada, ens explica la història d’Andrea, una jove de províncies espanyola que aterra a Barcelona just després de la guerra civil, al pis (del carrer Aribau, com insistentment assenyala la protagonista) que tenen uns familiars seus, i on conviuen: les seves tietes i tiets Angustias, Juan i Roman, el segon amb la seva esposa Gloria, i també l’àvia i la criada Antonia. Una família que podríem definir com a catòlica, benpensant i de mentalitat tancada (molt al gust del nou règim d’aleshores), que converteix aquell any de la jove (que ha vingut a estudiar a la Universitat) en un infern, només compensat per l’ambient, infinitament més obert i alegre, dels seus companys de la universitat, encarnats per Ena, la seva millor amiga. La cosa es complica quan la mateixa Ena (el paper més llarg i aconseguit de l’actriu que l’interpreta) descobreix una connexió entre la seva mare i un membre de la família de l’Andrea, i es veu impulsada pel desig de passar comptes pendents.

És pràctica molt freqüent, i per què no dir-ho, positiva, que diverses companyies posin en escena textos literaris -teatrals o no- que figuren entre les lectures obligatòries o recomanades de Secundària, com una manera d’afavorir el coneixement i, sobretot, l’aproximació dels alumnes de forma que els inciti a la lectura i debat dels valors i idees d’aquelles.

En aquest cas, val a dir que ‘Nada’, protagonitzada per dues úniques actrius, Núria Cuyàs (Andrea) i Laura López (alternativament Angustias, Roman, Gloria, Àvia i finalment Ena), que defensen els seus papers amb professionalitat, ratlla en molts moments l’excel·lència, tot i la dificultar afegida, en el cas de la segona actriu, de fer tants papers en una sola obra.

Ho recolzen una bona direcció, una dramatúrgia solvent, i una proposta escènica senzilla, però força adient: un conjunt de cadires i banquetes totes diferents disposades en cercle, que representen als diferents membres de la família, i un penjador que serveix alhora com a lloc on hi ha els diferents vestuaris i objectes que fa servir Laura López, i crea un espai on va canviant-se d’un personatge a l’altra.

Tot molt ben acotat per la llum (un element a destacar, per la seva pulcra i encertada utilització) i una sonorització que, en alguns moments, degut a la proposta, inclou veus en off de personatges que completen la trama.

Cal destacar la magnífica interpretació de totes dues actrius, i posar de relleu la esplèndida declamació i projecció de veu de la Núria Cuyàs, que determina que 300 adolescents estiguessin completament en silenci durant prop d’una hora, seguint una història que, a priori, els resulta una mica llunyana i antiquada.

Es constata així que a Granollers hi ha una producció de teatre per a escolars (especialment per a Secundària) molt interessant, de dues entitats com l’Associació Cultural i Teatre de Ponent/Accés.

I com a conclusió final:

L’obra que vaig veure al SAT!, només va a parar a públics escolars, cosa que, a la vista de la seva solvència i interès, resulta una pèrdua per a altres tipus de públic, llegiu públic general del teatre.

Potser algú es sorprengui, però em resulten molt més interessants aquests treballs -sempre menystinguts dels d’altres àmbits del sector- que moltes de les coses que he vist els darrers dos anys a teatres i sales alternatives de Barcelona.

Algú podria posar remei, i programar aquestes obres, que podrien trobar un públic que voldria veure adaptacions d’obres literàries, ben construïdes i interpretades, en lloc de propostes que no aconsegueixen connectar amb l’espectador?

És una idea.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.